EMKA Pneuslužby = IBZ
Otevírací doba:
Po - Pá:8:00-17:00
Sobota:9:00-12:00
Neděle:Zavřeno
376 355 011

Odkazy:

 

  1. Jak číst údaje na EU štítku?

  2. TPMS - systém monitorování tlaku v pneu

  3. Stárnutí pneumatik

  4. Zimní pneumatiky

  5. Rychlostní index

  6. Zátěžový index

  7. Označení pneu







Označení pneumatik

Rady pro výběr pneumatik a kol:

  • Rozměry Vámi vybraných pneumatik a kol by měly souhlasit s rozměry uvedenými ve  velkém technickém průkazu Vašeho vozidla.
  • V případě výběru jiného, než doporučeného rozměru Alu kol, na požádání vydáme typový list pro Vaše vozidlo. Na jeho základě Vám bude do technického průkazu zapsán větší rozměr pneumatik a kol, než doporučený.


Vysvětlení rozměrů a značení pneumatik:


rozmery pneumatiky

Rozměry pneu 205/55 R16 94V

  • 205 - šířka pneu v milimetrech (205 mm)
  • 55 - profil pneu - výška bočnice pneumatiky vyjádřená v %, procentuální vyjádření výšky pneu ku šířce pneu, tedy 55% ze šířky 205mm (hodnota mm = 205 * 0,55)
  • R16 - vnitřní průměr pneu, tedy příslušného disku v palcích (16")
  • 94 - váhový index pneu (94 odpovída max. hmotnost 670 kg na jednu pneumatiku, další hodnoty v tabulce níže)
  • V - rychlostní index pneu (písmeno V odpovídá max. rychlosti 240 km/h, další hodnoty v tabulce níže), ZR - konstrukční rychlost nad 240km/h
  • Váhový a rychlostní index udávají, pro jakou nejvyšší hmotnost a rychlost je pneumatika konstruována.
  • Tyto indexy pneumatiky musí odpovídat údajům ve velkém technickém průkazu, případně mohou být vyšší.
  • Udávají nejvyšší konstrukční váhové a rychlostní povolené hodnoty, kterými lze pneumatiku v provozu zatížit.
  • Váhový index u dodávkových pneumatik "112/110" - 112 samostatná montáž, 110 - dvojmontáž

Zátěžový index


50190 kg 51195 kg 52200 kg
53206 kg 54212 kg 55218 kg
56224 kg 57230 kg 58236 kg
59243 kg 60250 kg 61257 kg
62265 kg 63272 kg 64280 kg
65290 kg 66300 kg 67307 kg
68315 kg 69325 kg 70335 kg
71345 kg 72355 kg 73365 kg
74375 kg 75387 kg 76400 kg
77412 kg 78425 kg 79437 kg
80455 kg 81462 kg 82475 kg
83487 kg 84500 kg 85515 kg
86530 kg 87545 kg 88560 kg
89580 kg 90590 kg 91615 kg
92620 kg 94670 kg 96710 kg
98750 kg 100800 kg 102850 kg
104900 kg 106950 kg 107975 kg
1081000 kg 1091030 kg 1101060 kg
1111090 kg 1121120 kg 1131150 kg
1141180 kg 1151215 kg 1161250 kg
1171285 kg 1181320 kg 1191360 kg
1201400 kg 1211450 kg 1221500 kg
1231550 kg 1241600 kg 1251650 kg
1261700 kg 1271750 kg 1281800 kg
1291850 kg 1301900 kg




Rychlostní index



G 90 km/h J 100 km/h
K 110 km/h L 120 km/h
M 130 km/h N 140 km/h
P 150 km/h Q 160 km/h
R 170 km/h S 180 km/h
T 190 km/h H 210 km/h
V 240 km/h W 270 km/h
Y 300 km/h ZR > 240 km/h


Zimní pneumatiky

Nutnost používat zimní pneumatiky se začíná velmi pomalu dostávat i do české legislativy. Až do minulého roku bylo možné jezdit celoročně na pneumatikách s minimální hloubkou dezénu hlavních obvodových drážek 1,6 mm.

Rozhodnutí o použití zimní pneumatiky bylo jen na řidiči. Novelou vyhlášky č. 30/2001 Sb., která provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích, musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března
alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ (značka C15a a C15b) zimní pneumatiky. Vozidla do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech, vozidla nad 3,5 tuny zimní pneumatiky nebo pneumatiky M+S s minimální hloubkou dezénu 6 mm na všech hnaných kolech. Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Tak se zabývá zimními pneumatikami naše legislativa.

Mnohem déle než legislativci nebo řidiči jsou o nutnosti a především výhodách zimních pneumatik přesvědčeny některé pojišťovny. Je tak možné, že v pojistných podmínkách se setkáte s krácením plnění, pokud se stanete v zimním období účastníky dopravní nehody a máte vozidlo obuté na letních pneumatikách. Proč tomu tak je? Zimní pneumatiky mají v zimních podmínkách podstatně kratší brzdnou dráhu...
Kvalitní pneumatiky a bezpečnost silničního provozu

Důležitost použití kvalitní pneumatiky vyplývá už z jejího principu. Pneumatika je jediným styčným prvkem mezi vozidlem a vozovkou. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou a působí také jako primární odpružení. Tím zajišťuje řidiči i cestujícím pohodlí a přispívá k prodloužení životnosti vozidla – to již od roku 1888, kdy patent na vzduchem plněnou pneumatiku získal John Dunlop. Od té doby pneumatiky prošly a procházejí neustálým vývojem.

Je nutné si uvědomit, že styčnou plochu pneumatiky s vozovkou tvoří velmi malá plocha o několika centimetrech čtverečních. Přes tuto plochu se uskutečňují přenosy všech sil – akcelerace, příčné síly při průjezdu zatáčkou a zejména síly vznikající při brzdění vozidla. Pro dosažení ideální směrové stability vozidla je velmi důležité dodržení předepsaných tlaků huštění na přední i zadní nápravě. Jen tak je zaručena správná funkce pneumatiky. Pokud ovšem suma všech sil přesáhne maximum, které je z fyzikálního hlediska možné pneumatikou přenést, dojde ke smyku. Fyzikální zákony jsou neúprosné. Nelze je obejít, lze se jim jen přizpůsobit a to zejména snížením rychlosti jízdy.

To, do jaké míry a jak dlouho udrží pneumatika vozidlo na vozovce, záleží na součiniteli tření. Jeho velikost se odvíjí od vlastností dotýkajících se materiálů – vozovky a pneumatiky. Suchá asfaltová vozovka má větší součinitel tření než mokrá a ta má větší součinitel tření než vozovka zasněžená. Za zhoršených podmínek to na silnici prostě více klouže. To ví každý řidič. Ne každý řidič si už uvědomuje, že letní pneumatika provozovaná v zimním období s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik nejenže hůře přilne k povrchu vozovky, ale také více klouže. To je jeden z hlavních důvodů proč v zimě používat jen zimní pneumatiky.
Další důvody pro použití zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky nejsou zimními jen z hlediska hrubšího záběrového vzorku. Ten má jistě své velké opodstatnění při jízdě po sněhu, nicméně stejně důležité jako hrubý vzorek je i změněné složení směsi materiálu použitého na výrobu běhounu. Zimní pneumatiky obsahují více látky, která se jmenuje silika. Silika je speciálně upravený oxid křemičitý, který se přidává do běhounové směsi, a pneumatika díky ní vyniká lepší přilnavostí zejména na mokrém povrchu za nízkých teplot.

Výhodou siliky je rovněž její nižší měrná hmotnost, která redukuje moment setrvačnosti pneumatiky, takže motor vozidla vynakládá menší výkon na roztočení kol. To pozitivně ovlivňuje záběrové vlastnosti. Kritická hranice pro použití zimních pneumatik je 7 °C, kdy se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Pokud teplota klesne pod 7 °C, je nejvyšší čas k přezutí zimních pneumatik.

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu. To je další z velmi důležitých vlastností zimní pneumatiky, protože ve středoevropských podmínkách jsou zimní silnice dlouhodobě pokryté sněhem jen z 15 %. Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot.

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou nastane v průběhu náledí. To velmi dobře dokumentuje vedlejší graf porovnávající délku brzdné dráhy. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

Tím nejdůležitějším aspektem pro použití zimních pneumatik je tak především bezpečnostní hledisko. V zimě jako takové je jen díky změně povětrnostních podmínek riziko vzniku dopravní nehody 6x vyšší než v létě.

Ten kdo používá zimní pneumatiky tak myslí nejen na sebe a své spolucestující, ale nejsou mu lhostejní ani ostatní účastníci silničního provozu, které by mohl ohrozit. Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo, život svůj i ostatních!
Jakou pneumatiku vybrat?

Mnoho řidičů má zažitou informaci, že zimní pneumatiky by měly být pokud možno co nejužší, protože tlak působící na užší pneumatiku je větší a kvalitní vzorek tím pádem dosahuje vyššího záběru. To je z fyzikálního pohledu správná úvaha, nicméně koupit užší zimní pneumatiky se vyplatí pouze řidiči, který většinu zimních kilometrů najede v oblastech se souvislou sněhovou pokrývkou. V běžných podmínkách (mokré zimní silnice), a to i vzhledem k rychlosti jízdy na dálnicích, je pro běžného řidiče zcela jistě rozumnější použití širších pneumatik, které mají větší styčnou plochu s vozovkou a tím dosahují vyšší směrové stability při jízdě v přímém směru i při zatáčení, o kratší brzdné dráze nemluvě.

Při výběru správného rozměru pneumatiky je nejvhodnější postupovat podle záznamu v technickém průkazu. V oddíle č. 7 je stanoven přesný rozměr ráfků i pneumatik a to včetně hmotnostní i rychlostní specifikace, např. 195/65 R15 91T. Stejný údaj musí být i na boku pneumatiky, kterou si hodláte pořídit. V poznámkách v dolní části technického průkazu jsou často uvedeny i další alternativní rozměry zpravidla širších pneumatik. V případě osobních a dodávkových vozidel osazujte zimní pneumatiky na všechna kola. Předejdete tak zbytečnému smyku, nebo nedotáčivosti vozidla.

Výběr výrobce a vlastního dezénu pneumatiky je již zcela na osobním rozhodnutí každého řidiče. Se správnou volbou mohou pomoci nejrůznější testy pneumatik, jejichž výsledky lze najít v motoristickém tisku nebo na internetu. Zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí!
Několik tipů pro bezpečnou jízdu v zimě

Při jízdě na sněhu dbejte mnohem vyšší opatrnosti. Uvědomte si svoje schopnosti a meze, ale také schopnosti a meze jiných řidičů.
Vyvarujte se velmi prudkého brzdění, změny směru a akcelerace.
Dodržujte větší odstup za vozidlem před Vámi. V zimě má automobil delší brzdnou dráhu, než v létě. Brzděte pozvolně, aby nedošlo k zablokování kol a smyku.
Před vjezdem do zatáčky přibrzděte s předstihem, kdy vozidlo ještě jede přímo. Zatáčku projíždějte plynule. Nebrzděte v zatáčce! Pokud musíte brzdit v zatáčce, počínejte si obzvlášť opatrně.
Nasazování řetězů si předem nacvičte. Předejdete tak případným potížím.
V zimě používejte výhradně kvalitní zimní pneumatiky s hloubkou dezénu větší než 4 mm. Jen zimní pneumatiky Vám poskytnou potřebné bezpečí za zhoršených zimních podmínek.
Při brzdění se zablokovanými koly na mokré vozovce pneumatika s dezénem o hloubce 8 mm dosahuje téměř poloviční délky brzdné dráhy oproti pneumatice s dezénem o hloubce 1,6 mm (zákonem ožadované minimum).
Malá hloubka dezénu pneumatiky prodlužuje brzdnou dráhu a značně zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách i hloubku dezénu. Optimálně 1x za 2 týdny, minimálně 1x za měsíc.
Vždy jeďte jen tak rychle, abyste se ze svých cest vraceli živí, zdraví a bez škody na vlastním nebo cizím majetku. Věřte, že zimní pneumatiky Vám k tomu rozhodně pomohou.

 

 

 


Jak číst údaje na EU štítku?

 

Proč EU představila nové štítky k značení pneumatik?Z důvodu poskytování standardizovaných informací v oblasti spotřeby paliva, záběru na mokru a vnějšího hluku přiodvalování pneumatik rozhodla Europská Unie o uvedení povinného značení pro všechny nové pneumatiky. V listopadu 2012 byl v EU zaveden nový štítek pro značení pneumatik.Důvodem je poskytnutí základních informací o pneumatice a pomoc konečnému zákazníkovi při procesu rozhodování o
výběru nové pneumatiky.


Jak číst štítky?



 

 

 

Spotřeba paliva

 

Palivové úspory jsou důležité pro snížení emisí CO2 a nákladů na používání vozidla. Rozdíl mezi každou kategoriípředstavuje snížení nebo zvýšení spotřeby paliva o 0,10-0,15 l/100 km u vozidla s spotřebou 6,6 l/100 km.

 

 

 

Přilnavost na mokrém povrchu


Přilnavost za mokra je nejkritičtější vlastností z pohledu bezpečnosti a souvisí se schopností pneumatiky rychle vozidlo
zastavit na mokré vozovce. Lze ji vyjádřit v délce brzdné dráhy. Rozdíl mezi každou kategorií představuje brzdnou dráhu od
jedné do dvou délek vozidla (3 až 6 metrů) při brždění z rychlosti 80 km/hod. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18
metrů.

 

 

Hluk

 

Jedná se o vnější hluk vydávaný pneumatikou a měří se v decibelech.
Čím více černých pásů na štítku, tím je pneumatika hlučnější.

 

Upozornění: skutečná spotřeba paliva a bezpečnost silničního provozu je závislá především na stylu jízdy řidiče.

 

Mějte na paměti, že:
• ekologická jízda může výrazně snížit spotřebu paliva
• pro optimalizaci přilnavosti za mokra a palivové účinnosti by měl být pravidelně kontrolován tlak v pneumatikách
• je třeba vždy přísně dodržovat vzdálenosti mezi vozidly s ohledem na brzdnou dráhu

 

 


TPMS - systém monitorování tlaku v pneu

TPMS

Systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System) přímo měří tlak v pneumatikách. Sestává z hlavního přijímače (např. dálkový beztlačítkový příjem) a čtyř modulů v pneumatikách. Moduly měří aktuální tlak pneumatik, přičemž zohledňují teplotu pneumatiky. Pozice pneumatiky je stanovována automaticky prostřednictvím elektronického brzdového systému EBS. Displej na přístrojové desce pak upozorňuje řidiče na výrazný pokles tlaku v pneumatikách..



Integrace do systému EBS rovněž umožňuje použití dalších funkcí – a to bez nutnosti jakýchkoliv dalších snímačů. Mezi těmito funkcemi naleznete výstrahu při poklesu pod stanovenou hranici v závislosti na zatížení a možnost dodatečné zálohy DDS.

TPMS: Signály z modulů v ráfcích putují do elektronické řídicí jednotky ECU. Výstražná kontrolka na přístrojové desce upozorňuje řidiče na nadměrný pokles tlaku v pneumatikách.

 


 

 

Intelligent Tire System

ITS je založen na přímém měření tlaku v pneumatice. Skládá se z hlavního přijímače a čtyř modulů v pneumatikách, jejichž provoz není zajištěn baterií. Tyto moduly měří skutečný tlak v pneumatice, přičemž zohledňují její teplotu, a tuto informaci následně bezdrátově předávají do modulu přijímače. Naše moduly pro pneumatiky nejsou upevněny k ráfkům, jak bývá běžně zvykem. Z důvodu optimální ochrany před poškozením – například při montáži – jsou pevně přichyceny k samotné pneumatice.



Díky ITS umí naše pneumatiky komunikovat s elektronikou vozidla. Řidič tak má na palubní desce neustálý přehled o stavu všech pneumatik. Kromě informací o tlaku a teplotě dokáží naše moduly v pneumatikách přenášet další data o elektronice vozidla. Tímto způsobem tak příznivě ovlivňují ovládání vozidla a jízdní komfort.

ITS: Bezbateriové moduly v pneumatikách přímo komunikují s elektronikou vozidla (volitelné spouštění). Teplota a tlak pneumatik je zobrazen na displeji.

 




DDS: Systém detekce defektu pneumatiky

Systém DDS (Deflation Detection System) měří tlak v pneumatikách nepřímo a okamžitě upozorňuje řidiče, že tlak v pneumatikách klesl pod stanovenou hranici. Systém Continental Deflation Detection System je stoprocentně softwarové řešení, jež vyhodnocuje data ze snímače otáček kola ABS, a jako takové se obejde bez jakéhokoliv vlastního systému snímačů. Ztráta tlaku změní rádius pneumatiky a vyústí ve specifickou, elektronicky detekovatelnou změnu signálu rychlosti. Pokud v pneumatice dojde k poklesu tlaku pod určitou stanovenou hranici, systém řidiče upozorní. Systémem DDS je vybavena celá řada vozidel opatřených pneumatikami runflat od společnosti Continental.

 

 



 

Stárnutí pneumatik


Dobře skladované a nepoužívané koncernové pneumatiky mohou být do 5 let stáří prodávány jako nové.


Stárnutí pneumatik je projevem chemických a fyzikálních procesů. U správně skladovaných pneumatik však tyto procesy probíhají velmi pomalu. Continental AG doporučuje skladovat pneumatiky u odborníků nebo v adekvátním prostředí.


Při skladování za doporučených podmínek, např. v chladu, suchu, mimo dosah přímého světla, chemických látek a zdrojů ozonu, si budou pneumatiky udržovat své původní dobře vyvážené vlastnosti po dlouhé časové období.


Continental AG potvrzuje, že dobře skladované a nepoužívané koncernové pneumatiky mohou být do 5 let stáří prodávány jako nové.

Záruční doba začíná plynout datem koupě pneumatiky.

Týden a rok výroby jakékoli pneumatiky jsou uvedeny na bočnici za symbolem „DOT“.


www.continental.cz

 

NAHORU

Velkoobchod
Bannery

Text/ bannery z administrace - Bannery - pravý sloupec